SERVICII SOCIALE

Legea nr. 123 din 18.06.2010 cu privire la serviciile sociale

Legea nr. 547 din 25.12.2003 asistenţei sociale

Serviciile sociale reprezintă ansamblul de măsuri şi activităţi realizate pentru a satisface necesităţile sociale ale persoanei/familiei în vederea depăşirii unor situaţii de dificultate, de prevenire a marginalizării şi excluziunii sociale.

Serviciile sociale se clasifică în următoarele tipuri:

  • servicii sociale primare;
  • servicii sociale specializate;
  • servicii sociale cu specializare înaltă.

Serviciile sociale primare sunt serviciile care se acordă la nivel de comunitate tuturor beneficiarilor şi au drept scop prevenirea sau limitarea unor situaţii de dificultate care pot cauza marginalizarea sau excluziunea socială.

Serviciile sociale specializate sunt serviciile care implică antrenarea specialiştilor şi au drept scop menţinerea, reabilitarea şi dezvoltarea capacităţilor individuale pentru depăşirea unei situaţii de dificultate în care se află beneficiarul sau familia acestuia.

Serviciile sociale cu specializare înaltă sunt serviciile prestate într-o instituţie rezidenţială sau într-o instituţie specializată de plasament temporar, care impun un şir de intervenţii complexe ce pot include orice combinaţie de servicii sociale specializate, acordate beneficiarilor cu dependenţă sporită şi care necesită supraveghere continuă (24/24 ore).

Serviciul Asistenţă socială comunitară prestează asistenţă socială persoanelor, familiilor şi grupurilor sociale, la nivel de comunitate, pentru prevenirea şi depăşirea situaţiilor de dificultate.

Servicii acordate:

  • identificarea persoanelor în situație de dificultate și facilitarea accesului acestora la prestații și servicii sociale;
  • susținerea și mobilizarea comunității în scopul soluționării situațiilor de dificultate.

Regulamentul-cadru de activitate a Serviciului de asistență socială comunitară, aprobat prin Ordinul Ministrului Protecției Sociale, Familiei și Copilului (actualmente Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale) nr. 54 din 10 iunie 2009.

Îngrijirea socială la domiciliu reprezintă prestarea calitativă a serviciilor de îngrijire la domiciliu, pentru îmbunătățirea calității vieții beneficiarilor.

Servicii acordate:

  1. consiliere;
  2. suport pentru următoarele activităţi:
    • procurarea, din mijloacele financiare ale beneficiarului, a produselor alimentare, a mărfurilor de uz casnic şi a medicamentelor;
    • prepararea hranei, livrarea prînzurilor calde (după caz);
    • plata, din mijloacele financiare ale beneficiarilor, a unor servicii comunale;
    • îngrijirea locuinţei şi a gospodăriei;
    • predarea şi ridicarea obiectelor de uz casnic şi a hainelor la/de la spălătorie, curăţătorie chimică, reparaţie;
    • realizarea igienei personale;
    • organizarea procesului de adaptare a locuinţei la nevoile persoanei;
    • antrenarea beneficiarului în activităţi sociale şi culturale;
    • întreţinerea corespondenţei cu rudele şi cu prietenii;
    • organizarea procesului de procurare şi transportare, din mijloacele financiare ale beneficiarului, a combustibilului la domiciliu;
    • după caz, încălzirea sobelor.

Regulamentul-cadru al Serviciului de îngrijire socială la domiciliu

Cantinele de ajutor social sunt persoane juridice care prestează servicii gratuite persoanelor socialmente vulnerabile şi îşi desfăşoară activitatea în condiţiile Legii nr. 81 din 28.02.2003 privind cantinele de ajutor social. Cantinele de ajutor social se înfiinţează de autorităţile administraţiei publice locale.

Cantinele de ajutor social prestează, după caz, următoarele servicii:

  • prepararea şi servirea zilnică a unei mese de persoană (de obicei a prânzului);
  • aprovizionarea, contra cost, de la sediul cantinei, cu produse agroalimentare de bază la preţurile lor de achiziţie;
  • transportarea gratuită la domiciliu a hranei (pentru persoanele socialmente vulnerabile care, din motive obiective (constatate în ancheta socială), nu se pot deplasa la sediul cantinei de ajutor social);
  • prepararea şi distribuirea hranei prin centrele mobile de deservire.

Legea nr. 81 din 28.02.2003 privind cantinele de ajutor social

Centrul comunitar de asistență socială (multifuncțional) este o instituție publică creată la nivel comunitar/municipiu în cadrul căreia se organizează și se prestează o gamă largă de servicii sociale pentru persoanele/familiile aflate în dificultate. Beneficiarii acestui centru pot fi persoanele, familiile și grupurile sociale aflate în situație de dificultate din comunitate.

Centrele comunitare oferă servicii de:

  • informare;
  • consiliere;
  • consultanță;
  • reintegrare în familie și în comunitate;
  • servicii de dezvoltare a capacităților ocupaționale;
  • alimentare.

Cadrul normativ se află în proces de elaborare.

Serviciul „Asistenţă personală” este un serviciu social specializat, prin intermediul căruia se oferă asistenţă şi îngrijire copiilor şi adulţilor cu dizabilităţi severe, în vederea favorizării independenţei şi integrării lor în societate (în domeniile: protecţie socială, muncă, asistenţă medicală, instructiv-educativ, informaţional, acces la infrastructură etc.).

Obiectivele Serviciului sunt: oferirea unor servicii de asistenţă şi îngrijire flexibile, centrate pe persoană, care să îmbunătăţească calitatea vieţii şi independenţa persoanelor cu dizabilităţi severe; facilitarea accesului la educaţie şi încadrare în câmpul muncii; prevenirea instituţionalizării persoanelor cu dizabilităţi; sprijinirea beneficiarilor să menţină şi să dezvolte relaţii sociale în familie şi comunitate.

Serviciul este organizat şi funcţionează în conformitate cu următoarele principii:

  • respectul demnităţii inalienabile a persoanei;
  • autonomia individuală a persoanei cu dizabilităţi, inclusiv libertatea de a face propriile alegeri;
  • participarea şi integrarea deplină şi efectivă în societate;
  • accesibilitatea pentru persoanele cu dizabilităţi;
  • planificarea individualizată centrată pe persoană;
  • parteneriatul între serviciile sociale;
  • abordarea multidisciplinară a necesităţilor beneficiarului;
  • asigurarea confidenţialităţii informaţiei obţinute pe parcursul prestării Serviciului.

Hotărârea Guvernului nr. 314 din 23.05.2012 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea și funcționarea Serviciului social „Asistență personală” și a Standardelor minime de calitate

Serviciul social „Echipă mobilă” – serviciu specializat, destinat persoanelor cu dizabilităţi, care oferă asistenţă socială şi suport la domiciliul beneficiarilor, în baza nevoilor identificate ale acestora, precum şi consiliere şi suport persoanelor implicate în procesul de incluziune a acestora.

Scopul Serviciului este îmbunătăţirea calităţii vieţii beneficiarului prin servicii de consiliere, recuperare şi reabilitarea psihosocială, în vederea creşterii gradului de autonomie personală, de prevenire a instituţionalizării şi incluziune socială.

Hotărârea Guvernului nr. 722 din 22.09.2011 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea şi funcţionarea Serviciului social „Echipă mobilă” şi a standardelor minime de calitate

Serviciul social „Casă comunitară” este un serviciu social specializat pentru persoane cu dizabilităţi severe, care necesită protecţie, îngrijire şi suport specializat continuu în raport cu vârsta şi dezvoltarea lor şi care întrunesc condițiile de eligibilitate:

  • solicitantul posedă un grad sever de dizabilitate și necesită îngrijire permanentă, inclusiv în contextul dezinstituționalizării sau prevenirii instituționalizării;
  • starea de sănătate a solicitantului nu pune în pericol integritatea celorlalţi beneficiari ai Serviciului;
  • solicitantul nu poate fi plasat în familia biologică / extinsă sau într-un alt serviciu de protecţie socială pentru asigurarea îngrijirii permanente necesare acestuia;
  • plasamentul în Serviciu este măsura de protecţie cea mai potrivită pentru solicitant, ţinându-se cont de toate circumstanţele cazului şi prevederile prezentului Regulament;
  • raportul de evaluare complexă a solicitantului a atestat concordanţa necesităţilor sale individuale de asistenţă şi suport cu specificul Serviciului.

Scopul Serviciului este îngrijirea permanentă, dezvoltarea aptitudinilor de autoservire şi socializare a beneficiarilor în vederea asigurării acestora cu un mod de viaţă pe cât este posibil apropiat de cel obişnuit comunităţii, pentru a facilita creşterea capacităţii lor de a se (re)integra în familie şi societate.

Obiectivele Serviciului sunt:

  • cazarea, asigurarea condiţiilor minime de trai şi a condiţiilor igienico-sanitare necesare beneficiarilor Serviciului;
  • dezinstituționalizarea și prevenirea instituționalizării persoanelor cu dizabilităţi;
  • protecţia, supravegherea, asistenţa medicală, îngrijirea şi suportul permanent al beneficiarilor;
  • dezvoltarea abilităţilor de autoservire şi de autonomie, şi a climatului favorabil dezvoltării personalităţii beneficiarilor Serviciului;
  • asigurarea accesului beneficiarilor la serviciile din comunitate;
  • asigurarea socializării beneficiarilor, dezvoltarea relaţiilor cu comunitatea;
  • menținerea contactului cu familia și facilitarea (re)integrării în familia biologică / extinsă.

Hotărârea Guvernului nr. 885 din 28.12.2015 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea și funcționarea Serviciului social „Casă comunitară” și a standardelor minime de calitate

Serviciul social „Respiro” este un serviciu specializat, care oferă asistenţă socială, suport, îngrijire şi supraveghere 24 de ore persoanelor cu dizabilităţi severe, în cadrul unor centre specializate sau altor tipuri de servicii sociale, pentru ca familiile, rudele sau alte persoane care le îngrijesc să poată beneficia de un repaus de maximum 30 de zile pe an.

Obiectivele Serviciului sunt:

  • cazarea, alimentarea, asigurarea condiţiilor minime de trai şi a condiţiilor igienico-sanitare necesare beneficiarilor Serviciului;
  • protecţia, supravegherea stării de sănătate, îngrijirea şi suportul beneficiarilor;
  • dezvoltarea abilităţilor de autoservire şi de autonomie şi a climatului favorabil dezvoltării personalităţii beneficiarilor Serviciului;
  • după caz, asigurarea accesului beneficiarilor la educaţie;
  • asigurarea socializării beneficiarilor, dezvoltarea relaţiilor cu comunitatea;
  • dezvoltarea abilităţilor beneficiarilor pentru o viaţă independentă în comunitate;
  • consilierea psiho-socială şi sprijin pentru părinţi/îngrijitori în vederea depăşirii situaţiilor de criză.

Scopul Serviciului este acordarea asistenţei specializate timp de 24 de ore persoanelor cu dizabilităţi severe pe o perioadă de maximum 30 de zile pe an, timp în care familiile, rudele sau persoanele care le îngrijesc beneficiază de o perioadă de repaus.

Hotărârea Guvernului nr. 413 din 14.06.2012 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea şi funcţionarea Serviciului social „Respiro” şi a Standardelor minime de calitate

Beneficiari ai Serviciului social specializat „Plasament familial pentru adulți” sunt persoanele cu dizabilităţi cu vârsta de peste 18 ani, precum şi persoanele ce au atins vârsta de pensionare şi care se află, temporar sau permanent, în imposibilitatea de a locui cu familia biologică sau extinsă ori de sine stătător, din cauza nevoilor de îngrijire şi suport special.

Serviciul oferă beneficiarului îngrijire familială substitutivă în familia asistentului familial. Scopul Serviciului este de a îmbunătăţi calitatea vieţii beneficiarilor prin oferirea de sprijin şi protecţie pe perioada prestării Serviciului, în vederea creşterii gradului de autonomie personală, de prevenire a instituţionalizării/ dezinstituţionalizării şi incluziune socială a acestora.

Obiectivele Serviciului sunt:

  • prevenirea instituţionalizării adulţilor cu dizabilităţi şi a persoanelor vârstnice prin plasarea acestora în familiile asistenţilor familiali;
  • asigurarea condiţiilor minime de trai pentru garantarea integrităţii fizice şi psihice a beneficiarului;
  • asigurarea serviciilor de îngrijire şi suport pentru beneficiar într-un mediu familial substitutiv;
  • crearea condiţiilor pentru dezvoltarea abilităţilor de autoservire a beneficiarului, de autonomie şi de incluziune în comunitate;
  • asigurarea beneficiarului în Serviciu cu plasament de urgenţă în cazul apariţiei unor circumstanţe imprevizibile care impun o asemenea măsură;
  • oferirea de suport pentru integrarea în familia biologică/extinsă.

Hotărârea Guvernului nr. 75 din 03.02.2014 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea şi funcţionarea Serviciului social „Plasament familial pentru adulţi” şi a Standardelor minime de calitate

Serviciul social „Locuință protejată” este un serviciu social specializat, destinat persoanelor cu dizabilităţi mintale care, în urma unei tulburări psihice (boli mintale sau deficienţe mintale), conştientizează şi îşi dirijează acţiunile, au împlinit vârsta de 18 ani, nu dispun de locuinţă sau necesită îmbunătăţirea condiţiilor de trai şi care, cu suport periodic, pot duce o viaţă independentă în comunitate.

Scopul Serviciului este de a crea condiţii pentru dezvoltarea deprinderilor necesare unei vieţi autonome, pentru integrarea socială şi profesională în comunitate a persoanelor cu dizabilităţi mintale.

Obiectivele Serviciului sunt:

  • dezinstituționalizarea și prevenirea instituționalizării persoanelor cu dizabilităţi mintale;
  • asigurarea condiţiilor minime de trai pentru garantarea integrităţii fizice şi psihice;
  • asigurarea serviciilor de îngrijire şi suport în comunitate;
  • dezvoltarea deprinderilor de autoservire;
  • facilitarea accesului la servicii de orientare şi formare profesională.

Hotărârea Guvernului nr. 711 din 09.08.2010 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea şi funcţionarea Serviciului social „Locuinţă protejată” şi a Standardelor minime de calitate

Centrul de zi pentru copii cu dizabilități reprezintă o instituţie publică sau privată de asistenţă socială care prestează servicii în regim de zi pentru recuperarea / reabilitarea copiilor în vederea (re)integrării sociale, precum şi în scopul prevenirii separării copiilor de mediul familial și excluziunii sociale.

Centrul poate oferi următoarele servicii: primirea, găzduirea, întreţinerea, tratamentul, recuperarea, educaţia, joaca, evaluarea, integrarea socială, servicii auxiliare care au ca finalitate (re)integrarea familială şi socială a copiilor cu dizabilităţi.

Hotărârea Guvernului nr. 824 din 04.07.2008 privind aprobarea Standardelor minime de calitate pentru serviciile sociale prestate în centrele de zi pentru copii cu dizabilităţi

Centrul de plasament pentru copii cu dizabilități este instituţie de stat sau privată, care prestează servicii comunitare ce au în cadrul lor componenta de plasament. Prin serviciile ce le prestează, Centrul are misiunea de a asigura promovarea şi respectarea drepturilor copilului cu dizabilităţi, care, temporar sau definitiv este privat de mediul său familial, sau nu poate fi lăsat în acest mediu, pentru respectarea drepturilor acestuia.

Grupurile de beneficiari de servicii prestate în Centru sunt copiii cu dizabilităţi în vârstă de până la 18 ani cu limitări de ordin senzorial (auz, vedere), fizic/locomotor, mintal/de intelect, psihic şi de comportament, care au nevoie de îngrijire şi suport special prin intermediul serviciilor specializate şi reprezentanţii legali ai acestora.

Centrul poate oferi următoarele servicii: primirea, găzduirea, întreţinerea, tratamentul, recuperarea, educaţia, joaca, evaluarea, integrarea socială, servicii auxiliare care au ca finalitate (re)integrarea familială şi socială a copiilor cu dizabilităţi.

Hotărârea Guvernului nr. 823 din 04.07.2008 privind aprobarea Standardelor minime de calitate pentru serviciile sociale prestate în centrele de plasament pentru copii cu dizabilităţi

Centrul de zi pentru persoane cu dizabilități reprezintă o instituție publică sau privată, care, în regim de zi, organizează și desfășoară activități, prestează servicii sociale persoanelor cu dizabilități din comunitate/familie pentru asigurarea incluziunii sociale a acestora.

Centrul are drept scop asigurarea incluziunii sociale a persoanelor cu dizabilități prin implicarea acestora în diferite activității distractive, culturale, sportive, ocupaționale, de dezvoltare a abilităților, asistență pentru respectarea igienei personale ș.a.

Tipurile de servicii prestate în cadrul Centrului:

  • activități ocupaționale, distractive, culturale, sportive;
  • asistență pentru respectarea igienei personale;
  • kinetoterapie și administrarea medicamentelor prescrise de către medicii specialiști;
  • terapie ocupațională și dezvoltarea abilităților;
  • alimentație.

În cadrul Centrului pot fi prestate și alte servicii, în funcție de necesitățile identificate ale beneficiarilor, dacă acestea corespund scopului și obiectivelor Centrului.

Hotărârea Guvernului nr. 569 din 19.11.2019 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea și funcționarea Serviciului social „Centrul de zi pentru persoane cu dizabilități” și a Standardelor minime de calitate

Asistenţa parentală profesionistă este un serviciu social specializat, care oferă copiilor îngrijire familială substitutivă în familia unui asistent parental profesionist.

Prestatorul serviciului de asistenţă parentală profesionistă este Direcţia/Secţia asistenţă socială şi protecţie a familiei/Direcţia municipală pentru protecţia drepturilor copilului Chişinău sau prestatorul privat acreditat pentru prestarea serviciului dat, în conformitate cu legislaţia.

Scopul Serviciului este de a oferi copilului îngrijire într-un mediu familial substitutiv pentru o perioadă determinată de timp.

Obiectivele Serviciului sunt:

  • asigurarea îngrijirii copilului în conformitate cu necesităţile individuale de asistenţă şi dezvoltare ale acestuia;
  • facilitarea (re)integrării familiale şi sociale a copilului, ţinând cont de necesităţile individuale de asistenţă şi dezvoltare ale acestuia.

Hotărârea Guvernului nr. 760 din 17.09.2014 pentru aprobarea Regulamentului-cadru cu privire la organizarea şi funcţionarea Serviciului de asistenţă parentală profesionistă şi a standardelor minime de calitate

Hotărârea Guvernului nr. 673 din 27.12.2019 pentru modificarea anexei nr. 1 la Regulamentul cu privire la tipurile, cuantumurile și condițiile specifice de acordare a indemnizațiilor pentru creșterea și îngrijirea copiilor plasați în serviciile de tutelă/curatelă, asistență parentală profesionistă și casă de copii de tip familial, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1278/2018

Serviciul social Centrul de zi pentru copii în situaţie de risc reprezintă o instituţie publică sau privată de asistenţă socială care prestează servicii sociale specializate de îngrijire în regim de zi a copiilor în situaţie de risc în vederea (re)integrării sociale şi familiale a acestora, precum şi în scopul prevenirii separării copiilor în situaţie de risc de mediul familial.

Serviciul are drept scop prevenirea separării copilului de familie, marginalizării, excluderii sociale şi instituţionalizării copilului și facilitarea procesului de incluziune a copilului în situaţie de risc în familie şi în comunitate.

Serviciul prestează un spectru larg de servicii care variază în funcţie de necesităţile beneficiarilor:

  • alimentaţie;
  • formarea deprinderilor de viaţă;
  • dezvoltarea abilităţilor cognitive, de comunicare şi comportament;
  • suport în studierea şi asimilarea programelor de studii;
  • orientare profesională;
  • consiliere şi reabilitare psihosocială a copiilor;
  • petrecerea timpului liber;
  • facilitarea accesului la servicii din comunitate (educație, sănătate, cultură etc.);
  • consolidarea abilităților părintești în creșterea și educarea copiilor;
  • alte servicii, în funcție de necesitățile beneficiarilor.

Hotărârea Guvernului nr. 441 din 17.07.2015 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea şi funcţionarea Serviciului social Centrul de zi pentru copii în situaţie de risc şi a standardelor minime de calitate

Centrul de plasament pentru copiii separați de părinți este o instituţie publică sau privată de asistenţă socială care prestează servicii sociale specializate de îngrijire pentru o perioadă determinată copiilor separați de părinți.

Scopul Serviciului este protecţia temporară a copilului separat de părinți şi (re)integrarea familială şi/sau incluziunea comunitară şi socială.

Obiectivele Serviciului sunt:

  • asigurarea condiţiilor de îngrijire, întreţinere, educaţie şi dezvoltare a copilului în conformitate cu particularităţile de vârstă, individuale, starea de sănătate şi cu Standardele minime de calitate;
  • promovarea dezvoltării abilităţilor şi deprinderilor copilului pentru o viaţă independentă;
  • asigurarea accesului copilului la serviciile comunitare şi facilitarea procesului de (re)integrare familială și/sau incluziune comunitară și socială.

În funcţie de necesităţile beneficiarilor, Centrul prestează următoarele servicii:

  • găzduire;
  • întreţinere;
  • alimentaţie;
  • formarea deprinderilor de viaţă (autoservire, igienă);
  • dezvoltarea abilităţilor cognitive, de comunicare, comportament și relaționare;
  • suport în studierea şi asimilarea programelor şcolare;
  • consilierea şi reabilitarea psihosocială;
  • petrecerea timpului liber;
  • orientarea profesională;
  • însoţirea copiilor la instituţiile medicale, administrarea medicamentelor prescrise de către medici, acordarea de prim ajutor medical, conform competenţei.

Hotărârea Guvernului nr. 591 din 24.07.2017 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea şi funcţionarea Serviciului social Centrul de plasament pentru copiii separați de părinți şi a Standardelor minime de calitate

Casa de copii de tip familial este un serviciu social specializat, care oferă copiilor îngrijire familială substitutivă în familia unui părinte-educator. Scopul casei de copii de tip familial este de a oferi copilului îngrijire într-un mediu familial substitutiv pentru o perioadă determinată de timp.

Obiectivele casei de copii de tip familial sunt:

  • asigurarea îngrijirii copilului în conformitate cu necesităţile individuale de asistenţă şi dezvoltare ale acestuia;
  • facilitarea (re)integrării familiale şi sociale a copilului, ţinând cont de necesităţile individuale de asistenţă şi dezvoltare ale acestuia.

În scopul plasamentului planificat al copilului în casa de copii de tip familial, prestatorul serviciului asigură:

  • evaluarea necesităţilor de asistenţă şi dezvoltare ale copilului;
  • evaluarea competenţelor profesionale, a termenelor şi condiţiilor în care a fost aprobat părintele-educator în baza analizei raportului de evaluare a solicitantului/raportului de evaluare anuală a competenţelor profesionale;
  • elaborarea planului individual de asistenţă;
  • potrivirea competenţelor profesionale, a termenelor şi condiţiilor în care a fost aprobat părintele-educator cu necesităţile de asistenţă şi dezvoltare ale copilului;
  • plasamentul copilului numai în baza avizului pozitiv al Comisiei;
  • semnarea acordului de plasament la momentul plasării copilului.

Hotărârea Guvernului nr. 51 din 17.01.2018 pentru aprobarea Regulamentului-cadru cu privire la organizarea și funcționarea Serviciului social „Casă de copii de tip familial” şi a Standardelor minime de calitate

Hotărârea Guvernului nr. 673 din 27.12.2019 pentru modificarea anexei nr. 1 la Regulamentul cu privire la tipurile, cuantumurile și condițiile specifice de acordare a indemnizațiilor pentru creșterea și îngrijirea copiilor plasați în serviciile de tutelă/curatelă, asistență parentală profesionistă și casă de copii de tip familial, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1278/2018

Serviciul social „Casă comunitară pentru copii în situaţie de risc” este un serviciu social specializat de plasament temporar pentru creşterea şi educarea, într-o locuinţă de tip familial, a copiilor privaţi temporar sau permanent de mediul lor familial, precum şi a copiilor aflaţi în situaţie de risc.

Scopul serviciului este asigurarea creşterii şi dezvoltării copilului într-un mediu de viaţă apropiat celui familial, pentru o perioadă determinată de timp. Beneficiari ai Casei comunitare sunt copii cu vârsta cuprinsă între 10–18 ani, care sunt privaţi temporar sau permanent de mediul familial şi nu pot fi plasaţi în familia extinsă, în casa de copii de tip familial, serviciul de asistenţă parentală profesionistă sau adoptaţi, iar în cazul fraţilor, beneficiari pot fi copii cu vârsta mai mică de 10 ani, dar nu mai mică de 6 ani.

Casa comunitară prestează următoarele servicii:

  • găzduire;
  • întreţinere;
  • alimentaţie;
  • formarea deprinderilor de viaţă (autoservire, igienă);
  • dezvoltarea abilităţilor cognitive, de comunicare şi comportament;
  • suport în studierea şi asimilarea programelor şcolare;
  • consiliere şi reabilitare psihosocială;
  • petrecerea timpului liber;
  • orientare profesională;
  • (re)integrare familială;
  • incluziune comunitară şi socială;
  • însoţirea copiilor la instituţiile medicale, administrarea medicamentelor prescrise de către medici, acordarea de prim-ajutor medical, conform competenţei.

Hotărârea Guvernului nr. 52 din 17.01.2013 privind aprobarea Regulamentului-cadru cu privire la organizarea şi funcţionarea Serviciului social Casa comunitară pentru copii în situaţie de risc

Hotărârea Guvernului nr. 529 din 03.07.2014 cu privire la aprobarea standardelor minime de calitate pentru Serviciul social „Casă comunitară pentru copii în situaţie de risc”

Hotărârea Guvernului nr. 378 din 25.04.2018 la stabilirea și plata indemnizației zilnice pentru copii

Azilul pentru persoane în vârstă şi persoane cu dizabilităţi reprezintă o instituţie care prestează asistenţă socială, temporară sau permanentă, persoanelor în vârstă şi persoanelor cu dizabilităţi. Azilul are drept scop crearea condiţiilor optime de trai, muncă, reabilitare şi asistenţă medico-socială pentru persoanele în vârstă şi persoanele cu dizabilităţi.

Azilul are următoarele funcţii:

  • cazează persoane în vârstă şi persoane cu dizabilităţi, în baza demersurilor direcţiilor/secţiilor asistenţă socială şi protecţie a familiei;
  • asigură tutelaţii cu îmbrăcăminte şi încălţăminte, lenjerie de corp şi de pat în conformitate cu normativele în vigoare;
  • asigură alimentarea şi tratamentul în conformitate cu normativele fiziologice şi financiare în vigoare şi starea sănătăţii tutelaţilor;
  • organizează îngrijirea şi asistenţa medicală, în caz de necesitate, spitalizează tutelaţii;
  • realizează măsuri sanitaro-igienice, antiepidemice, antiincendiare şi de protecţie civilă;
  • asigură tutelaţii cu aparataj auditiv, optic, articole protetico-ortopedice şi fotolii cu rotile;
  • organizează odihna tutelaţilor, ţinând cont de sănătatea şi vârsta lor;
  • organizează perfecţionarea personalului în scopul deservirii calificate;
  • organizează şi asigură înmormântarea tutelaţilor care nu au rude.

Hotărârea Guvernului nr. 1500 din 31.12.2004 pentru aprobarea Regulamentului – tip cu privire la funcţionarea azilului pentru persoane în vârstă şi persoane cu dizabilităţi

Serviciul social „Locuință socială asistată” reprezintă o instituție bugetară de asistență socială care prestează servicii sociale specializate de asistență a copiilor și tinerilor, care au ieșit din sistemul de îngrijire, în scopul asigurării integrării socio-profesionale.

Beneficiari ai Serviciului sunt copii și tineri cu vârsta cuprinsă între 16-23 ani, absolvenți ai instituțiilor rezidențiale, ieșiți din servicii sociale de plasament (Asistență parentală profesionistă, Casă de copii de tip familial, Centru de plasament temporar, Casă comunitară pentru copii în situație de risc etc.) și din familiile curatorilor, care își continuă studiile în instituții de învățământ secundar, profesional tehnic și superior sau sunt încadrați în câmpul muncii și nu dispun de loc de trai și nu pot fi asigurați cu odaie în cămin de către instituțiile de învățământ în care își fac studiile, și care, cu suport adițional, pot duce o viață independentă.

Serviciul social „Locuință socială asistată” își desfășoară activitatea în regim de 24/24 ore.

Serviciul prestează un spectru de servicii:

  • găzduire pe o perioadă determinată de timp;
  • consiliere și asistență specializată;
  • formarea deprinderilor de viață independentă;
  • suport informațional și consiliere în vederea continuării studiilor sau identificării unui loc de muncă;
  • facilitarea accesului la servicii din comunitate (educație, sănătate, cultură etc.);
  • susținere în procesul de integrare socio-profesională;
  • alte servicii, în funcție de necesitățile beneficiarilor.

Decizia Consiliului municipal Chișinău cu privire la înființarea Serviciului social „Locuință socială asistată”

Serviciul social de suport monetar are drept scop susținerea familiei / persoanei defavorizate pentru prevenirea / diminuarea / depășirea situațiilor de dificultate, precum și pentru prevenirea excluziunii sociale și instituționalizării acestora, în baza necesităților identificate.

Obiectivele Serviciului sunt următoarele:

  • facilitarea depășirii situației de dificultate cu care se confruntă familia/persoana defavorizată;
  • acordarea suportului monetar familiei/persoanei defavorizate, conform necesităților identificate;
  • prevenirea excluziunii sociale și/sau instituționalizării membrilor familiei/persoanei defavorizate;
  • asistarea familiei/persoanelor defavorizate în scopul valorificării suportului monetar, conform necesităților.

Suportul monetar se acordă printr-o singură plată sau printr-o plată lunară, pentru o perioadă determinată, dar nu mai mare de 6 luni. Cuantumul suportului monetar nu va depăși suma de 6.000 de lei.

Hotărârea Guvernului nr. 716 din 18.07.2018 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea şi funcţionarea Serviciului social de suport monetar adresat familiilor/persoanelor defavorizate

Serviciul este orientat spre familiile cu copii, pentru a preveni şi/sau a depăşi situaţiile de risc în vederea asigurării creşterii şi educaţiei copilului în mediul familial. Scopul Serviciului constă în asigurarea bunăstării copilului prin dezvoltarea și consolidarea capacităților familiei în creșterea și educația acestuia.

Serviciul se prestează în două forme: sprijin familial primar şi sprijin familial secundar. Beneficiari ai sprijinului familial primar sunt toate familiile cu copii din comunitate, care au nevoie de suport. Beneficiari ai sprijinului familial secundar sunt familiile cu copii în situaţii de risc şi/sau familiile ai căror copii se află în proces de reintegrare, precum și familiile cu copii în risc de separare.

Hotărârea Guvernului nr. 889 din 11.11.2013 pentru aprobarea Regulamentului-cadru cu privire la organizarea şi funcţionarea Serviciului social de sprijin pentru familiile cu copii

Hotărârea Guvernului nr. 780 din 25.09.2014 cu privire la aprobarea Standardelor minime de calitate privind Serviciul social de sprijin pentru familiile cu copii