Numărul de apeluri la Serviciul de Asistență telefonică gratuită 0 80 01 08 08 pentru persoanele cu nevoi speciale este în creștere

Numărul de apeluri la Serviciul de Asistență telefonică gratuită 0 80 01 08 08 pentru persoanele cu nevoi speciale este în creștere

Raportul de activitate pe parcursul anului 2019 al Serviciului de Asistență telefonică gratuită pentru persoanele cu nevoi speciale 080010808 a fost prezentat miercuri, 4 martie, în cadrul unei conferințe.

Conform raportului numărul apelurilor la acest serviciu în 2019 a crescut simțitor, înregistrându-se 2.157 de apeluri. Din numărul total de apeluri, 62% reprezintă apelurile din instituțiile rezidențiale, 35% – apelurile din comunitate, iar în cazul a 3% – localizarea apelurilor nu a fost identificată.

În spitalele de psihiatrie și penitenciare, persoanele cu nevoi speciale nu au acces la telefon din acest motiv nu pot sesiza cazuri de încălcare a drepturilor. Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale recunoaște că deși Serviciului de Asistență telefonică gratuită activează din 2017, încă nu toate persoanele cu nevoi speciale cunosc de existența lui.

În Republica Moldova în 2019 erau înregistrați 175.000 de persoane cu dizabilitate, dintre care 10.000 sunt copii.
Printre problemele sesizate de către persoanele cu dizabilități sunt: condițiile proaste de trai, lipsa resurselor financiare, servicii de recuperare insuficiente, lipsa asigurării cu medicamente, posibilități limitate de angajarea în câmpul de muncă și sistemului de educație.
Parascovia Munteanu, director Program Keystone Moldova a menționat că în urma plângerilor la acest serviciu s-a constat că predomină comportament discriminatoriu din parte autorităților publice locale pe criteriu de dizabilitate a persoanelor.

„Mulți dintre asistenți sociali din necunoaștere sau din nedorință nu reacționează la unele solicitări ale perosanelor cu dizabilități. Există și comportament arogant din parte responsabililor în soluționarea problemelor, lipsa de accesibilitate în instituțiile statului. Avem cazuri când elevii cu dezabilități nu au acces la studii, fără ale i se explica motivul. La fel persoanele cu nevoie speciale se plâng de lipsa medicamentelor compensate, sau dacă acestea există s-a stabilit că nu sunt de cea mai bună calitate. În spitalele de psihiatrie și penitenciare, persoanele cu nevoi speciale nu au acces la telefon din acest motiv nu pot sesiza cazuri de încălcare a drepturilor”, a menționat Munteanu.

Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale recunoaște că deși Serviciului de Asistență telefonică gratuită activează din 2017, încă nu toate persoanele cu nevoi speciale cunosc de existența lui.

Serviciul de asistență telefonică gratuită pentru persoanele cu dizabilități „Linia Fierbinte – 080010808” a fost lansat în ianuarie 2017, în cadrul unui proiect pilotat de societatea civilă și finanțat de UE.

Sursa: Jurnal.md

Share this post

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *